Rasism, va?

Även detta inlägg är befriat från ironi. Och jag hoppas fan att det blir det sista.

Tyckte det var ett trevligt initiativ av August att skriva lite om sina politiskt korrekta ambitioner med bloggen. Tänkte därför göra samma sak (efter den lyckade operationen är inte jag ocvh August sammanvuxna och kan alltså uttrycka två olika åsikter).

För mig handlar den här bloggen och dess namn väldigt lite om att oskadliggöra ett farligt ord (neger) genom att använda det. Bloggen handlar minst av allt om människors rätt att få säga negerboll. Jag säger förihelvete själv kokosboll eller chockladboll, av den enkla anledningen att jag verkligen tycker att neger är ett fult ord. Tror bara att det är inavlade bonnläppar från hjärtat av skåne som känner att dom måste säga negerboll. Och låt det vara absolut klart att denna bloggen inte är för dem.

Som jag sa är neger ett fult ord. Negerchock är ett roligt ord. Just därför att neger är så fult. Det är ju så att i kärlek och humor är allt tillåtet. Det är således lika tillåtet att älska en neger som att skoja om en. Och när det kommer till skojeri är jag beredd att göra vad som helst för ett skratt. Förutom att klä ut mig.

Tack ska ni ha, låt nu detta bli slutord.

/Kringlan


Kommentarer
Postat av: Anonym

mer rätt än så blir det inte! heja kringlan!

2006-12-27 @ 19:39:23
Postat av: Maria

Jag tycker ni skjuter er själva i foten hela tiden, din förklaring är minst lika intetsägande som Augusts.

Nej, ni är inte rasister. Nej, ni har inte valt namnet för att provocera. Okej, alla fattar.

Men varför allt detta suckande och stönande? Trodde ni för en sekund att ni skulle kunna döpa den här bloggen till negerchock utan att behöva förklara er?

Men okej, hoppas att alla era besökare letar upp det här inlägget och ser att Kringlan har slagit fast att det härmed är slutdiskuterat.

2006-12-27 @ 21:19:42
Postat av: Kringlan

Jag trodde faktiskt inte vi skulle behöva förklara oss. På allvar. Håller dock med dig om att vi nu ska sluta älta det. Det ser ju lite konstigt ut, eftersom folks kommentarer inte varit särskilt kritiska. Men: den värsta kritiken har vi fått face-to-face och inte på något internetforum. Men, som sagt, nu slutar vi tjata och visar lite film istället.

2006-12-27 @ 21:27:15
Postat av: Maria

Du, din lilla prettopelle, jag tror ganska många bara läser namnet och tänker "meh, den här knäppa bloggen pallar jag inte kommentera".

Diskussionen kring n-ordet är så otroligt jävla genomarbetad att man inte ens orkar berätta att man tycker den är sliten. Man har verkligen hört ALLA argument, tusen gånger. Om jag inte kände er lite (läs kände lite för er) så hade inte jag heller kommenterat. Störigt att ni valde ett sånt namn, det tar ju fokus från era sketcher.

2006-12-27 @ 21:39:39
Postat av: herrnixon, poeten

Jag kände att ni behövde en hyllningsdikt. Det är inte lätt att vara missuppfattad. (Men roligt, ibland.)

Negerchock på min skärm
åh, mitt hjärta slår åter!
en bongotrumma i min ärm
nej förlåt, det är visst den som låter

2006-12-28 @ 22:24:09
Postat av: BK

Kommentar från en som själv är "andra generationens invandrare": Blommade inte den politiska korrektheten upp rätt duktigt på den här bloggen...för kärnskånska bönder kan man tydligen förakta utan några förklaringar?! Var det någon som nämnde något om att skjuta sig i foten?

2006-12-29 @ 14:00:45
Postat av: Sven

Namnet är ju klockrent för fan!
Förstår mig inte på folk som orkar lägga ner tid på att klaga på det...

2006-12-29 @ 14:45:21
Postat av: Från Skånes hjärta

Besök gärna stället innan ni uttalar er på det viset om vårt vackra Skåne. För övrigt känns det som ni utnyttjar ett j-vligt fult och rasistiskt ord för att få publicitet. Lömskt sätt att reklamera på. Jag undrar om de miljontals "negrer", dvs slavar som led för inte så längesen skulle tycka att namnet var "roligt".

2006-12-29 @ 17:31:24
Postat av: Kringlan

Till BK och signaturen "Från skånes hjärta":

Ja, det var synd om slavarna. Blir detbättreom vi byter namn?

Javisst, ett lömskt sätt att "reklamera" med som du skriver (reklamera betyder by the way inte "göra reklam")

Och, varför får jag inte förakta och generalisera skånska bonnläppar? Va, svara mig det! Svara mig! Maila sedan ett rör Treo, för det gör ont att skjuta sig i foten.

2006-12-29 @ 19:02:21
Postat av: pontus

Bah. Vilka tre saker kan du inte ge en neger? Fläskläpp, blåtira och arbete.

Postat av: Anonym

Kiko,

djävlar vad många idioter som har något att säga. Jag tycker att ni gör ett strålande jobb. Jag ska sprida erat budskap över världen. Det är på bloggens namn och kaffeskojaren vi ska tjäna de stora pengarna. Det är nytt år idag.

Din manager,

j.

2007-01-01 @ 13:21:25
Postat av: K

Tack ska du ha, J-man, det värmde. Gott nytt år förresten, jag firade hårt och hjärtligt igår. Tyvärr missförstod en tjej mitt skämt och kvällen slutade i katastrof. Jag hör snart av mig.

2007-01-01 @ 15:10:29
Postat av: Patrioten

Jag måste bara säga, att vad håller folk på med... ska dom ta bort hela svenska lexikonet snart, först vare fel å säga nergerboll , sedan den där glassen, och nu negerchock + hundratals ord till, folk vet inte riktiga innebörden av neger, det uppkom efter människor från nigeria, hur orkar folk ödsla tid på och klaga på alla dessa ord, invandrare springer runt å kallar varandra för j*vla neger osv, men när någon annan säger det då är det hets mot folkgrupp, borde det inte vara förbjudet för invandrare och kalla svenskar , för svenne jävlar å sådana ord... svenska samhället har blivit så patetiskt senaste 25 årena... tacka vet jag 50-talet ... så det ska bli så skönt och flytta till Danmark, där slipper man hela den här svenska idiotiska invandrar politiken ...

2007-01-02 @ 19:55:11
Postat av: Linus

ordet neger kommer inte från nigerianer, puckopatriot. negroider (brun/svart hy), mongolider (gulaktig hy, sneda ögon) samt europeer (ljus grisrosa hy) är benämningar på de 2 olika "raser" av människor som lever på planeten jorden. förväxla nu inte mongolid med mongoloid, ditt mongo. mongolider - mongoliet. hajar du?

2007-01-03 @ 05:08:42
URL: http://myspace.com/vindictivemetal
Postat av: Linus

Ursäkta, jag kan inte räkna, jag är lika dum själv. En trea skulle det vara. Inte en tvåa.

Go niggershockers

2007-01-03 @ 05:09:38
Postat av: Hitler

Ojoj!

Neger är inte ett fult ord. Det är inget roligt ord. Det är inte nedsättande, såvida du inte väljer att anamma den stockholmspräglade innetolkningen. Gör INTE det!!!

Så här skriver du 'reklamera betyder by the way inte "göra reklam"'. -JO, DET ÄR EN AV BETYDELSERNA. Dumjävel!

I Skåne säger man neger utan att vara rasist (neger=svart människa). Detta gick bra på många ställen, tills någon idiotjävel bestämde att det måste vara ett nedsättande ord. VA?!! VARFÖR?!!!!

2007-01-03 @ 18:55:54
Postat av: Kringlan

Till signaturen "Hitler":

Du har naturligtvis fel i allt du skriver.
Förutom en sak då... För visst, det finns en tredje betydelse av reklamera, som dock inte brukar användas i formella sammanhang. Det var fel av mig att anmärka på det, eftersom detta forum knappast kan kallas formellt.

Och nej, i Skåne säger man inte neger utan att vara rasist. Du är rasist, "Hitler". Du vet bara inte om det.

2007-01-03 @ 19:31:36
Postat av: August

Ursäkta, men vad är stockholmspräglade innetolkningen av neger? Reklamera betyder väl att man klagar på nåt man köpt? Nån som vet vad ordet har gemensamt med "reklam"?

2007-01-03 @ 22:11:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback